Schat zoekt Vinder op School

Schat zoekt Vinder op School heeft in 2011 en 2012 opgegraven Groningse schatten en de bijbehorende verhalen naar basisscholen gebracht. In een workshop van tweeënhalf uur onderzochten de leerlingen onder leiding van schrijver Martijn Lindeboom archeologische vondsten uit de stad, zoals bijvoorbeeld een zwaard en kanonskogels van Bommen Berend.

Met de hele klas werd er een nieuw verhaal geschreven, dat later ingevoegd kon worden in het boek Schatten uit de schaduw. Daarom kreeg elke leerling ook een exemplaar van het Schattenboek. De klas met het mooiste verhaal (een jury van het Groninger Forum beoordeelde ze alle 15) heeft het het Zwaard van Groningen gewonnen, dat aan de muur gehangen kan worden op een middeleeuws schild in de kleuren van Groningen. Beide zijn gemaakt door Sebastiaan Pelsmaeker, archeologisch smid, van ARRE Remaining History.

Burgemeester Peter Rehwinkel heeft de hoofdprijs uitgereikt op 16 maart 2012. De winnende klas is ID5 van de Groningse Schoolvereniging!

GEFELICITEERD

Lees hier een verslag met foto’s. Het project Schat zoekt Vinder op School is in de beschreven vorm afgerond. Voor vergelijkbare workshops, zie de website van Lindeboom Concepten.


Lees hier alle verhalen van de vijftien klassen die meededen aan Schat zoekt Vinder op School:

1 Bange Berend (SKSG ‘t Boegbeeld, 30 augustus 2011) over waarom Bommen Berend eigenlijk de verkeerde naam is.

2 De kleine griet (Borgmanschool, locatie Jacobijnenstraat, groep 6, 30 september 2011) over de verdediging van Groningen, met het kleine zusje van de grote griet.

3 De valse schurk (Borgmanschool, locatie Warmoesstraat, groep 6/7, 4 oktober 2011) over het gevaar van knallende kanonskogels en te snel oordelen.

4 De verraden soldaat (Borgmanschool, locatie Warmoesstraat, groep 8, 11 oktober 2011) over jaloezie en misplaatste woede.

5 De Griet van Groningen (Borgmanschool, locatie Jacobijnenstraat, groep 8, 13 oktober 2011) over hoe de grote griet aan zijn naam kwam.

6 Gif voor de pijn (Borgmanschool, locatie Warmoesstraat, groep 7, 17 november 2011) over een gewonde en zijn redsters dochter.

7 The unexpected invasion (Groningse schoolgemeenschap, internationale groep ID5, 20 januari 2012) over een Engelse spion in het kantoor van generaal Rabenhaupt.

8 Samengesmeed in oorlog (Groningse schoolgemeenschap, groep 6B, 27 januari 2012) over de zoon van een smid en de dochter van een chirurgijn die samen een ketting smeden.

9 Het rattenbrouwsel (Groningse schoolgemeenschap, groep 5A, 3 februari 2012) over een rattenvanger en een kokkin die een manier bedenken om Bommen Berend te verjagen.

10 De klerenramp (Groningse schoolgemeenschap, groep 6A, 10 februari 2012) over een geluk bij een ongeluk en waarom de soldaten van Groningen zulke slordige uniformen droegen.

11 Vijandelijke liefde (Groningse schoolgemeenschap, groep 5B, 17 februari 2012) over een spion van Bommen Berend die verliefd wordt op de dochter van de bakker.

12 Brandende kogels (Michaëlschool, groep 5, 22 februari 2012) over een brandend tekort aan kanonskogels en het vuur van de smidse.

13 De helpers van de Grote Griet (Michaëlschool, groep 6, 23 februari 2012) over een uitvinder en zijn zus, die een oplossing bedenkt voor al dat ontploffen.

14 De reddende kanonskogel (Michaëlschool, groep 8, 23 februari 2012) over een gevangene, die uit zijn cel bevrijd wordt door een kanonskogel. (een paar auteursnamen ontbreken nog, is nagevraagd)

15 De zoektocht naar de vrijheid (Michaëlschool, groep 7, 24 februari 2012) over Gerd en Marjan die zichzelf en de stad proberen te bevrijden.